Επαχθές Χρέος

Στο διεθνές δημόσιο δίκαιο υπάρχει η θεωρία του απεχθούς χρέους (odious debt), την οποία έχουν επικαλεσθεί ορισμένες φορές νομικοί, κυρίως με αλλαγές καθεστώτος. Η διατύπωση της θεωρίας αυτής έγινε το 1927 από τον ρώσο νομομαθή Alexander Sack (1890-1955).
«  Όταν συναφθεί ένα δάνειο, όχι για να ωφεληθεί ο λαός μιας χώρας, αλλά για να ενισχυθεί ένα αυταρχικό καθεστώς, για να μπορεί πιο εύκολα να  αντιμετωπίσει μια εξέγερση, το χρέος αυτό είναι απεχθές. Δεν δεσμεύει  το έθνος. Είναι χρέος του καθεστώτος, όχι του έθνους και ακυρώνεται με την πτώση του καθεστώτος… Απεχθή χρέη που συνάπτονται για σκοπούς οι οποίοι είναι αντίθετοι στα συμφέροντα και τις ανάγκες ενός έθνους και οι δανειοδότες το γνωρίζουν, δεν είναι δεσμευτικά για το έθνος όταν κατορθώσει να απαλλαγεί από την κυβέρνηση που τα σύναψε και τα υπέγραψε… Η πράξη της δανειοδότησης ήταν εχθρική προς το λαό και δεν μπορούν οι δανειοδότες που ενέργησαν έτσι, να περιμένουν ότι ένα έθνος που έχει απαλλαγεί από το δεσποτικό καθεστώς θα αναλάβει να ξεπληρώσει τα χρέη αυτά που δεν είναι παρά προσωπικά χρέη του ηγεμόνα ».
Μ’ άλλα λόγια, απεχθές χρέος είναι εκείνο που δημιουργείται από ένα τυραννικό καθεστώς, για αντιλαϊκούς σκοπούς, με δανειοδότες που είναι απόλυτα ενήμεροι για τον αήθη χαρακτήρα όλης της συναλλαγής. Υπάρχει δόλος μοιρασμένος, εκμετάλλευση και απόλυτη έλλειψη ήθους στη συναλλαγή. Αυτά είναι τα συστατικά στοιχεία του «απεχθούς χρέους». Το λήμμα παράγεται από το «έχθος»- δηλαδή το μίσος. Το χρέος κρίνεται μισητό, για τους λόγους που αναφέρθηκαν πιο πάνω.
Εντελώς άλλη είναι η ετυμολογία του λήμματος «επαχθές» που παράγεται από το άχθος, δηλαδή το βαρύ φορτίο. Δεν υπάρχει θεωρία ή αρχή που να ακυρώνει χρέος επειδή λογίζεται δυσβάστακτο. Δηλαδή, δεν υπάρχει θεωρία ή αρχή του «επαχθούς χρέους». Μπορεί, βέβαια, ένα χρέος που είναι επαχθές, να κηρυχθεί από τους οφειλέτες απεχθές, με τον ισχυρισμό ότι έγινε ενάντια στα συμφέροντά τους, ότι οι δανειοδότες συνωμότησαν με τους υπογράψαντες το χρέος πίσω από τις πλάτες του λαού. Τότε, όμως, το βάρος της απόδειξης αυτού του ισχυρισμού το έχει εκείνος που τον προβάλλει. Πράγμα δύσκολο, αν όχι αδύνατον όταν έχουμε να κάνουμε με νόμιμες, εκλεγμένες, δημοκρατικές κυβερνήσεις. Μόνο ως δυνατότητα εσωτερικής προπαγάνδας μπορεί να σταθεί η εξίσωση απεχθούς/επαχθούς χρέους, όχι με όπλο τη λογική, αλλά την παρετυμολογία.
Δ.Δ.
Advertisements

7 Σχόλια on “Επαχθές Χρέος”

  1. Ο/Η nomadicuniversality λέει:

    «Τότε, όμως, το βάρος της απόδειξης αυτού του ισχυρισμού το έχει εκείνος που τον προβάλλει».
    Noμίζω ότι η πρόταση αυτή βασίζεται στην αφελή ορθολογιστική πίστη ότι η πολιτική είναι «ιδεώδης επικοινωνία και ανταλλαγή επιχειρημάτων με σκοπό την πειθώ».
    Επειδή όμως δεν είναι, και επειδή Ratio non vincit, η πρόταση αυτή είναι μία περιττή ταυτολογία. Eκείνος που τυχόν θα προβάλει τον ισχυρισμό ότι δεν οφείλει να εξοφλήσει ένα χρέος, το πιθανότερο είναι ότι δεν θα αναμένει πως θα πείσει τους δανειστές με ορθολογικά επιχειρήματα ώστε αυτοί να πουν «α, συγνώμη, αναγνωρίζω ότι έχετε δίκαιο, μην το πληρώνετε».
    Το πιο πειστικό, ή μάλλον το μόνο, συναφές επιχείρημα, είναι το εμπειρικό-πραγματολογικό (αλλά όπως έλεγε ο Χέγκελ, το πραγματικό είναι και λογικό): «δεν έχω».

    • Ο/Η paul λέει:

      Αρκεί να μην έχεις. Αλλιώς είσαι κοινός απατεών.

    • Ο/Η Δ.Δ. λέει:

      Η απάντηση “δεν έχω να πληρώσω” , είτε είναι ειλικρινής είτε δεν είναι, είναι απόλυτα ορθολογική, αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Αυτό που λέτε αποτελεί κλασική ποερίπτωση λογικής πλάνης, που εμείς οι ορθολογιστές ονομάζουμε ΑΓΝΟΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ (ignoratio elenchi) , δηλαδή αστοχία ως προς το ζητούμενο. Το ζητούμενο δεν είναι η εξεύρεση πειστικού επιχειρήματος για να μην πληρώσουμε αυτά που χρωστάμε, αλλά αν το επαχθές είναι το ίδιο με το απεχθές χρέος.
      Αναγνωρίζω, βέβαια, ότι ως μη αφελής αντι-ορθολογιστής, τοποθετείτε τον εαυτό σας πέρα και πάνω από τις κατηγορίες της τυπικής λογικής, εφόσον όπως λέτε , ratio non vincit και επομένως, τότε περιττεύει οποιαδήποτε συζήτηση με ορθολογικά επιχειρήματα. Και ασφαλώς δεν θα σας συναγωνισθώ σε ανορθολογικά, διότι είμαι χαμένος από χέρι. Γι αυτό και θεωρώ ότι, ειδικά στη δική σας περίπτωση αντενδείκνυται η ανάγνωση και ο σχολιασμός άρθρων στο ratio vincit, εφόσον εκεί συνεχώς θα πρέπει να κάνετε χρήση εννοιών και λογικών εργαλείων που είναι ασύμβατα με το Πνεύμα σας.

      • Ο/Η nomadicuniversality λέει:

        Το ότι ratio non vincit δεν έχει καμία σχέση με το πού τοποθετώ εγώ τον εαυτό μου.
        Το θέμα δεν είναι αν το ορθολογικό επιχείρημα θα πείσει το «Πνεύμα μου» ή όχι. Αυτό δεν έχει καμιά σημασία. Αυτό που έχει σημασία είναι να πειστεί αυτός που έχει μια οφειλή να την χαρίσει στον οφειλέτη.
        Δεν αποκλείεται να αρκεί ο Ορθός Λόγος για να το πετύχει αυτό, αλλά προσωπικά δεν είμαι πολύ αισιόδοξος. Μπορείτε να προσπαθήσετε πάντως. Εν οιαδήποτε περιπτώσει, μπορούμε να συζητήσουμε με ορθολογικά επιχειρήματα αν τα ορθολογικά επιχειρήματα είναι πιθανό να πείσουν κάποιον να μη ζητήσει αυτό που [νομίζει ότι] δικαιούται σύμφωνα με τον Ορθό Λόγο όπως τον ερμηνεύει αυτός.

  2. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Ολη σας τη βλακεια, εδω την εμφανισατε. Η λεξη επαχθες προεχεται απο το ρημα επαγομαι, και σε ελευθερη εξηγηση, επαχθες χρεος ειναι αυτο που εχει προστεθει περαν του κανονικου χρεους. Τι απεχθες και απεχθεια και μισητο χρεος μας τσαμπουνατε; Αγραμματοι

    • Ο/Η Ανώνυμος λέει:

      Απορώ πώς, ως ευφυής εγγράμμματος που είσαστε, έχετε τόση δυσκολία να καταλάβετε ότι το θέμα συζήτησησης δεν είναι αν η λέξη «επαχθής» προέρχεται από το ρήμα «επάγομαι», αλλά αν ισχύει η εξίωση «επαχθής»/»απεχθής». Σας συμβουλεύω, επομένως, να καταβάλετε κάποια προσπάθεια κατανόησης του ζητουμένου, πριν ασκήσετε κριτική με ύφος και λεξιλόγιο που ταιριάζει στην αγωγη σας και σας επιτρέπει η ανωνυμία σας .

      • Ο/Η sarant λέει:

        Η λέξη «επαχθής» δεν προέρχεται από το ρήμα «επάγομαι», έλεος. Από το «επάγομαι» βγαίνει ο επακτός. Ανοίξτε και κανένα λεξικό, πριν δώσετε μαθήματα!


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s